Materializmus
„Az én véleményem szerint mindazzal, amit a Teremtő által
az anyagra kényszerített törvényekről tudunk, jobban összhangban áll, ha a Föld
múlt és jelen lakóinak létrejöttét és elpusztulását másodlagos törvények
vezérlik, akárcsak az egyén születését és halálát.”[1]
A fajok földrajzi
elterjedéséről szóló fejezet egyik alcíme: A
teremtés feltételezett központjai[2].
Darwin sohasem foglalt állást a Teremtő személyével kapcsolatban, elméletében
az élet szerzője lehet a teremtő Isten, vagy a teremtő Természet. Darwin
lehetségesnek tartotta az ősnemzést, de mivel semmilyen bizonyítékot nem talált
rá, inkább hallgatott róla. A darwinizmus egy mechanisztikus, de nem
materialista elmélet. Ennek ellenére – a materialista evolúciótan apostolainak,
különösen Thomas Huxleynak és Ernst Haeckelnek köszönhetően – az ősnemzés dogmája
gyorsan elterjedt, „hiszen ezt szokták a vásáros természettudósok ráadásul adni
a darwinizmusra. Mintha azt mondanák: uraim, a darwinizmus szép elmélet;
tudjuk, maguknak is tetszik, hát fogadják el ezért a szép elméletért az
ősnemzést is kegyelmesen. Ne nézzék, hogy nem lehet azt bebizonyítani;
gondoljanak arra, hogy nélküle a darwinizmus is csak szép álom”[3]
– írja Prohászka Ottokár.
Julian Huxley (Thomas Huxley unokája) szerint „az
evolucionista gondolkodásmódban nincs többé szükség, sem pedig hely a természetfölötti
számára”[4].
Csakhogy a fajok átalakulásának gondolata nem
zárja ki a Teremtő létezését. Lamarck Állattani
filozófia című művében így ír az evolúció és a Teremtő kapcsolatáról:
„Kétségtelen, hogy minden csak a magasztos Teremtő
akaratából létezik. De vajon nem tudhatnánk mi szabályokat kijelölni akarata
végrehajtásához és rögzíteni a módot, melyet követett ebben a tekintetben?
Végtelen hatalma nem alkothatta vajon meg a dolgoknak rendjét, amely
fokozatosan létrehozta mindazt, amit látunk, és mindazt a létezőt, amit még nem
ismerünk?”[5]
Érdekes, hogy A
fajok eredetének mai kiadásaiból rendre kimarad az a Francis Bacontól
származó idézet, melyben a tudományos módszer megalkotója arra hívja fel a
figyelmet, hogy az ember sohasem mélyedhet el túlságosan Isten igéjének és
műveinek tanulmányozásában. Az idézet a Darwin életében megjelent valamennyi
kiadás elején szerepelt.
A materializmus nem
tudomány, hanem egy metafizikai elképzelés, hiszen „a természettudomány az érzékelhető, anyagi világgal
foglalkozik; éppen azért végtelen és örök létről semmit sem tudhat. Minden, ami
empirikus, szükségképpen véges, nem végtelen; ideiglenes és nem örök. (…) A
véges és ideiglenes anyag, ez tehát természettudományos tény. Aki örök,
végtelen anyagot emleget, az nem áll empirikus alapon”[6].
A Britannica Hungarica Világenciklopédia szerint „a materializmus
mint szemléletforma implicit minden tudományos igényű és jellegű tevékenységnek
előfeltétele és alapja – még akkor is, ha ezt a tevékenységet netán valamilyen
vallásos meggyőződésű tudós végzi”[7].
Eszerint minden tudományos kutatásnak abból a
metafizikai feltételezésből kellene kiindulnia, hogy létezhet örök és végtelen
anyag. Bacon egy másik metafizikai kiindulópontot javasol: „Kiindulópontunk
pedig az Isten legyen, mert mindaz, amit vizsgálunk, természete szerint oly
szembeszökően jó, hogy csak Istentől, minden jó forrásától és a világosság
atyjától származhatik.”[8]
Prohászka Ottokár szerint a valóságban „nincs
egyetlen természettudós, aki a tudományból elvet vagy tényt emlegethet Isten
léte ellen. Amit »tudománynak« szeretnek mondani, nem egyéb, mint gyökerében
téves különféle spekuláció, melyeket materializmusnak, darwinizmusnak,
monizmusnak hívnak”[9].
[1]
Charles Darwin: A fajok eredete, 430. o.
[2]
Charles Darwin: A fajok eredete, 325. o.
[3]
Prohászka Ottokár: Föld és ég II. 58. o.
[4]
Julian Sorell Huxley: Essays of a Humanist, 82. o. (Penguin Books,
Harmondsworth, 1969)
[5] Lamarck: A természet fejlődése, 86. o.
[6]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 57. o.
[7] Britannica Hungarica Világenciklopédia: 12. kötet,
415. o. (materializmus)
[8]
Francis Bacon: Novum Organum XCIII.
[9]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 8. o.
Tipikus hűségesküt tett (hiszekegy) érdekember sületlenségei. Az őskori tudatlanságot mentegeti évszázados spekulációkra hivatkozva. A hűbéres emberek tipikus reakciója: evolúció - beszéltem róla - letudva! Gondolkodtál már azon, hogy passzol a kettő együtt? Megteremtették az embert, aztán visszafejlődött amőbába, hogy evolúció is legyen? A törzsfejlődés nem elmélet, hanem a természet működése.
VálaszTörlésQ.E.D.