Monizmus
1866-ban Haeckel dolgozta ki
a biogenetikai alaptörvényt, amely szerint az élőlények egyedfejlődésük során
megismétlik a törzsfejlődést, azaz a faj evolúcióját. A különböző fajok
embrióinak összehasonlításával végzett demonstráció során „Haeckel a tréfa
kedvéért a humán embriók helyére kutyaembriókat rakott, de azok annyira
hasonlítanak az emberre, hogy a lényeget így is pontosan tükrözik”[4].
Haeckel később beismerte a csalást (felnagyította és módosította az embriók
képét), de sokan nem is sejtik, milyen következményekkel járt Haeckel
„tréfája”, amellyel az evolúciót igyekezett bizonyítani. Ha ugyanis az embrió
és a magzat a törzsfejlődés különböző fokain keresztül fejlődik emberré, akkor
az abortusz nem egy embernek, hanem csupán egy alsóbbrendű lénynek az
elpusztítását jelenti. És bár a biogenetikai alaptörvényt a tudomány
sokszorosan megcáfolta, az abortusz hívei még ma is gyakran hivatkoznak rá a
magzati élet kioltásának igazolására.
Haeckel képzelgései közül
valószínűleg az elsüllyedt kontinens, Lemuria ötlete a legfantasztikusabb.
Haeckel szerint Lemuria volt az emberiség bölcsője, ami a Csendes- vagy
Indiai-óceán mélyére süllyedt, ezzel az embert és az emberszabású majmokat
összekötő „hiányzó láncszemek”, az emberi faj evolúciójának legfőbb
bizonyítékai, végleg elvesztek. Eszerint léteztek valamikor átmeneti formák,
csak időközben megsemmisültek. Az efféle okoskodás éppoly tudományos, mint ha
valaki azt állítaná, hogy az átmeneti formákat földönkívüliek vitték magukkal.
A jenai professzor spekulációit a tudósok többsége sohasem vette komolyan,
Prohászka Ottokár szerint Haeckel „a modern természettudományban a régi görög
barátok fanatizmusát képviseli, s így figyelemre nem méltó”[5].
A laikusok körében viszont óriási népszerűségre tett szert, Világrejtélyek [6](1899)
című művéből csak Németországban több százezer példányt adtak el.
Haeckel az evolúció gondolatának alapulvételével egy materialista filozófiát is
alkotott, amelynek a monizmus[7]
nevet adta. Az isteni kinyilatkoztatást elvető, nyíltan keresztényellenes
monizmus szentháromságos istene az Igaz, a Jó és a Szép lett. Az új vallás
tanítása szerint túlvilág nem létezik, ezért a halandó embernek ezt az életet
kell élveznie, amíg lehet. A monizmus népszerűsítése céljából 1906-ban
megalakult a Német Monista Szövetség, melynek elnökévé Haeckelt választották.
Haeckel javasolta, hogy a politika „alkalmazott biológia” legyen, mert a
„primitív” emberfajták rászorulnak az „érettebb” társadalmak védelmére. Ezt az
elgondolását később a nácik is igyekeztek megvalósítani. 1907-ben Eberhard
Dennert[8]
vezetésével létrejött a darwinizmus és a materialista monizmus ellen küzdő
Kepler Szövetség, melynek tagjai szerint az ateista propagandát terjesztő monizmus
jogtalanul hivatkozik a tudományra.
[1] Ernst Heinrich
Philipp August Haeckel (1834–1919): német biológus, összehasonlító
anatómus. A Jenai Egyetem zoológia és összehasonlító anatómia professzora, a
Bajor Tudományos Akadémia tagja, az 1906-ban létrejött Német Monista Szövetség
elnöke (Darwin-érem, Linné-érem).
[2] John Simmons: 100 tudós,
353. o.
[3] Charles Darwin: A fajok eredete (Kampis György:
Bevezető tanulmány, xv)
[4] Ernst Mayr: Mi az evolúció? 45. o.
[5] Prohászka Ottokár: Föld és
ég II. 30. o.
[6] Die Welträtsel (1899):
http://www.zum.de/stueber/haeckel/weltraethsel/kapitel18.html
[7] monizmus: (a görög mónosz, „egyetlen”
szóból) metafizikai elképzelés, amely szerint minden jelenség visszavezethető
egyetlen elvre. A materialista monizmus csak a fizikai létezőket fogadja el, és
a világ jelenségeit az anyag tulajdonságaival igyekszik magyarázni.
[8] Eberhard Dennert (1861–1942): német biológus. A darwinizmus és
monizmus ellen küzdő Kepler Szövetség alapítója, A darwinizmus halálos ágyánál című könyv szerzője.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése