Darwinizmus
A természetes kiválasztás
elmélete, közismert nevén darwinizmus, a legismertebb és legtöbbet vitatott elképzelés
a fajok eredetéről. Az elmélet négy pilléren nyugszik – változékonyság,
öröklődés, létért folyó küzdelem és természetes kiválasztás –, melyek
eredményeképpen a fajok átalakulnak és újak jönnek létre. David Attenborough[1]
így írja le a Charles Darwin[2]
által elgondolt folyamatot:
„Ugyanannak a fajnak nem teljesen azonosak az egyedei.
Például az óriásteknős egyazon fészekaljából kikerült tojásaiból kikelhetnek
olyan utódok, amelyeknek genetikai alkatuk folytán hosszabb a nyakuk, mint a
többieknek. Aszály idején ezek képesek lesznek elérni a leveleket, és életben
maradnak, míg rövidebb nyakú testvéreik éhen halnak. Így kiválasztódnak azok,
amelyek legjobban alkalmazkodnak a környezetükhöz, és képesek továbbadni
jellemző vonásaikat ivadékaiknak is. Nagyszámú nemzedék után az aszályos
szigeteken élő teknősöknek hosszabb nyakuk lesz, mint a vízben bővelkedő
szigeteken élőknek. Ezzel pedig egyik fajból egy másik keletkezik.”[3]
Az átalakulás mechanizmusát nem
nehéz elképzelni, hiszen a fajokon belüli változékonyság, az öröklődés, a
létért folyó küzdelem és a természetes kiválogatódás mind „valóságos tények, de
azon mérvekben, azon erővel és hatásokkal fölszerelve, milyenek Darwinnak
kellenek, sehol sem léteznek. A darwinizmus logikus hibája tehát abban áll,
hogy mással kezdi és mással végzi, – kezdi tényeken, de manipulációja közben a
tények helyébe nem tényeket, de képzeletes, boszorkaszereket csúsztat, s a vége
természetesen az, hogy kijön a kívánt eredmény. Ennélfogva a darwinizmust nem
nézhetjük természetmagyarázatnak, hanem spekulációnak, éspedig rossz
spekulációnak”[4] – véli
Prohászka Ottokár[5], a
darwinizmus szigorú kritikusa. A természetes szelekció ugyanis a valóságban nem
új fajok létrehozásán, hanem az alkalmazkodásra képtelen, beteg vagy gyenge
egyedek kiszűrésén dolgozik, így biztosítva a faj fennmaradását. A hosszabb
nyakú óriásteknős vagy zsiráf nem egy új faj kezdete, csupán a fajon belüli
változékonyság bizonyítéka.
Darwin a létért folyó
küzdelem és természetes szelekció gondolatát Malthus Tanulmánya alapján már 1838-ban megfogalmazta, de a fajok
eredetéről vallott nézeteit csak két évtizeddel később, 1858-ban tárta a
nyilvánosság elé. Vajon mire várt? Nem félt, hogy esetleg valaki megelőzi? Mint
kiderült, Darwin azért késlekedett ilyen sokáig, mert a rá jellemző
alapossággal igyekezett tapasztalati tényekkel körülbástyázni az elméletét. Az
sem volt számára kétséges, hogy elmélete, különösen annak emberi vonatkozása,
hatalmas vihart fog kavarni. Darwin attól tartott, hogy „eretnek” tanai miatt
megvetik és a deista Robert Taylorhoz[6]
hasonlóan az Ördög Káplánja névvel illetik majd.
A végső lökést az elmélet közzétételére Alfred Russel Wallace[7] 1858-ban írt levele adta, melyben Wallace a természetes kiválasztással magyarázta a fajok eredetét. A titkok titkának nyitját Wallace is a malthusi népesedési elvben vélte felfedezni. Darwin és Wallace írásait először a Linné Társaság ülésén olvasták fel 1858. július 1-jén. Az előzetes várakozásokkal és a későbbi beszámolókkal ellentétben a természetes kiválasztás elmélete csak „nagyon csekély figyelmet keltett, emlékezetem szerint egyetlenegy valaki fűzött hozzá megjegyzést, éspedig Haughton[8] professzor Dublinból, aki szerint mindaz, ami ebben újdonság, az nem igaz, ami viszont igaz, az nem újdonság”[9] – írja Önéletrajzában Darwin.
Az elmélet 1859-ben jelent meg először nyomtatásban A fajok eredete természetes kiválasztás
útján, avagy a létért folyó küzdelemben előnyhöz jutott fajták fennmaradása
címmel. A legendákkal ellentétben A fajok
eredete nem volt bestseller[10] és a
mű fogadtatása sem volt olyan kedvező, mint azt sokan hinni, illetve elhitetni
szeretnék. A tudósok közül egyesek csak fenntartásokkal, mások egyáltalán nem
fogadták el a természetes kiválasztás elméletét, és több olyan ellenvetést is
megfogalmaztak, amelyre a darwinizmus védelmezőinek a mai napig sem sikerült tudományos
választ adniuk.
Louis Agassiz[11], a tizenkilencedik század
egyik legkiválóbb geológusa például azzal az indokkal vetette el Darwin
elméletét, hogy az éghajlati és geológiai változások okozhatják ugyan a fajok
kihalását, de semmiképpen sem hozhatnak létre újakat. Agassiz az átmeneti
formák hiányából, illetve a geológiai rétegekben hirtelen megjelenő fajokból
külön teremtések sorozatára következtetett. A geológiai adatok
tökéletlenségével kapcsolatban Darwin is elismerte, hogy a természetes
kiválasztás elméletével szemben felhozható „számos lehetséges ellenvetés közül
ez a leginkább nyilvánvaló”[12].
Adam Sedgwick[13],
aki 55 évig volt a Cambridge-i Egyetem geológia professzora, miután elolvasta A fajok eredetét, azzal a súlyos
szemrehányással illette egykori tanítványát, hogy elméletének megalkotásakor
letért a valóban tudományos igényű kutatás útjáról.
St George Mivart[14] A fajok genezise (1871) című művében olyan súlyos kritikával illette a természetes kiválasztás elméletét, hogy Darwin A fajok eredete hatodik kiadásában külön fejezetet (VII. Fejezet) szentelt az elmélettel szemben felhozható kifogásoknak. Mivart szerint „a természetes kiválasztás nem adhat számot a hasznos struktúrák kezdő állapotairól”[15] és „nem alkalmas azoknak a kezdődő, apró struktúráknak a megmagyarázásra, amelyek csak akkor lehetnek hasznosak, ha már eléggé kifejlődtek”[16]. A kérdés tehát nemcsak az, hogy milyen lépéseken keresztül alakulhatott ki például az emberi szem az egysejtűek fényérzékeny foltjából, hanem az is, hogy hogyan jöhetett létre a fényérzékeny folt a semmiből. Hasonlóan nehéz darwini választ adni arra a kérdésre, hogy miféle szelekciós előnyt jelenthet például egy repülésre alkalmatlan szárnykezdemény. Mivart a testfelépítés hasonlóságai ellenére áthidalhatatlannak tartotta a szakadékot az ember és az emberszabású majom között, mert a lélek és az értelmi képességek nem jöhettek létre a természetes kiválasztás révén, éppen ezért „sokkal nagyobb különbség van a legalacsonyabb rendű vadember és az emberszabású majom között, mint az emberszabású majom és egy gránittömb között”[17].
William Thomson[18]
is hevesen támadta Darwin elméletét, mert úgy gondolta, hogy a Földet
benépesítő több millió növény- és állatfaj kialakulásához 100 millió év
távolról sem elegendő, amennyiben az átalakulás a módosulással való leszármazás
és természetes szelekció eredménye. Thomsonnak a Föld korára vonatkozó becslése
tévesnek bizonyult ugyan – hasonlóan Darwinnak a dél-angliai Weald korára vonatkozó
becsléséhez –, mégis komoly ellenérv maradt a lassú, fokozatos átalakulást
hirdető darwinizmussal szemben.
A darwinisták legfőbb
ellenfele a kor legtekintélyesebb összehasonlító anatómusa, Richard Owen[19]
volt, aki Mivarthoz és Thomsonhoz hasonlóan elfogadta az evolúció gondolatát,
de úgy vélte, hogy a Darwin által elképzelt mechanizmus képtelen új fajokat
létrehozni. Owen arról is meg volt győződve, hogy a természetes kiválasztás elmélete
egy évtizeden belül feledésbe fog merülni.
A darwinizmust George
Douglas Campbell[20],
John Edward Gray[21], Alfred
William Bennett[22], Roderick
Impey Murchison[23],
Thomas Vernon Wollaston[24],
Andrew Murray[25], William
Henry Harvey[26], John
Phillips[27], William
Hopkins[28],
Samuel Wilberforce[29]
és a neves angol csillagász, John William Herschel[30]
is elvetette. Herschel szerint a darwinizmus nem más, mint „az összevisszaság
törvénye”.
Darwin azonban minden egyéb észrevételnél
hasznosabbnak ítélte Fleeming Jenkin[31]
kritikáját, melyben rámutatott, hogy egy kedvező változat elterjedésének
valószínűsége az egész populációban elenyészően kicsi, hiszen a természetes
kiválasztás nem tudja megakadályozni, hogy a megváltozott egyedeknek olyan utódai
szülessenek, amelyek – a korábbi generációkhoz hasonlóan – nem rendelkeznek a szülők
megváltozott tulajdonságaival. Sőt, a természetes kiválasztás elve alapján a
megváltozott egyedek számára kifejezetten előnyős, ha kedvezőtlen
tulajdonságokkal rendelkező utódokat hoznak a világra, hiszen így azok nem
jelentenek konkurenciát számukra a létért folyó küzdelemben. Jenkin szerint az
egész elmélet azon a bizonyítatlan feltételezésen alapul, hogy a kedvező
tulajdonságok felhalmozódhatnak, ezáltal új fajok jöhetnek létre. Csakhogy a
galamb- és lótenyésztés évezredes tapasztalatai ennek éppen az ellenkezőjét
bizonyítják, hiszen a tulajdonságokat nem lehet korlátlanul fokozni. A változatok
az átlagtól távolodva folyamatosan csökkennek, és a mesterséges szelekció megszűnésével
el is tűnnek, ezért megalapozatlan az a feltételezés, miszerint a
változékonyság hosszú idő alatt képes bizonyos jellegeket úgy felhalmozni, hogy
a változat átlépi a faj határait. Jenkin úgy vélte, hogy „egy tetszetős
elméletet nem szabad elfogadni mindaddig, amíg nincs bebizonyítva”[32].
A legendákkal ellentétben a természetes kiválasztás elmélete
a Brit-szigeteken kívül sem aratott osztatlan sikert. Az antidarwinista táborba
tartozott James Dwight Dana[33], Karl
Ernst von Baer[34], Karl Wilhelm von Nägeli[35], Rudolf
Albert von Kölliker[36], Francois
Pictet[37], Oswald
Heer[38], Ludwig
Rütimeyer[39], Rudolf Virchow[40], Albert
Wigand[41], Karl
Snell[42], Otto
Hamann[43], Heinrich
Bronn[44], Theodor
Bischoff[45], Moritz Wagner[46], Adolf
Bastian[47], Jan
van der Hoeven[48], Élie de Beaumont[49], Marie-Jean-Pierre
Flourens[50], Armand de Quatrefages[51]
és Jean-Henri Fabre[52] is.
Sajnos, a darwini forradalom
történetírói gyakran megfeledkeznek az elmélet kritikusairól, pedig a kortársak
közül sokan megalapozatlannak tartották Darwin elképzeléseit a fajok eredetéről.
A darwinizmus retusált történetében „az elméletet a tudományos körök legnagyobb
része azonnal elfogadta”[53]
és Darwint „a legkülönbözőbb tudományos testületek, akadémiák siettek tagjukká
választani”[54]. A
valóságban a természetes kiválasztás elmélete a tudós társaságokon belül is komoly
ellenállásba ütközött, a Francia Tudományos Akadémia például csak 1878-ban, többszöri
sikertelen jelölés után választotta meg Darwint levelező tagjául, de akkor sem A fajok eredetében kifejtett nézetei miatt.
A darwinizmus híveinek többsége mélyen
hallgat arról is, hogy az antidarwinista tábor, különösen Thomson és Jenkin
érvei annyira elbizonytalanították Darwint, hogy hatásukra egyre fontosabb szerepet
tulajdonított a szerzett tulajdonságok öröklődésének – a lamarckizmusnak. A természetes kiválasztás
elméletének fogadtatásával kapcsolatban még Thomas Henry Huxley, „Darwin
buldogja” is elismerte, hogy „1860-ban Darwin nézeteinek rendkívül kevés
támogatója akadt. Semmi kétség, hogy ha a Tudomány Egyháza akkor egyetemes
zsinatot tartott volna, minket elsöprő többséggel elítélt volna”[55].
Az Élet és Tudomány című tudományos
hetilap szerint „a természetes szelekción alapuló evolúciós elmélet csak jóval
Darwin halála után, az 1930-as években vált széles körben elfogadottá”[56].
Mint láttuk, a természetes kiválasztás elméletét több evolucionista
tudós is elvetette, de akadtak olyanok is, akik védelmükbe vették Darwint az
antidarwinista támadásokkal szemben. Darwin védői közé tartozott Charles Lyell[57],
A geológia alapelveinek (1830–33) szerzője, aki a geológiai
adatok hiányosságai miatt sokáig ellenezte az evolúció gondolatát, és bár
később lehetséges munkahipotézisként[58]
elfogadta a természetes kiválasztás elméletét, élete végéig szkeptikus maradt a
darwinizmus emberi vonatkozásaival szemben. Lyell csalódást okozott Darwinnak
azzal, hogy mindvégig kitartott amellett, hogy az erkölcs és a vallás nem
alakulhatott ki a természetes szelekció eredményeképpen.
Lyellhez hasonlóan a természetes
kiválasztás elméletének társfelfedezője, Alfred Russel Wallace is elvetette az
elmélet bizonyos emberi vonatkozásait, mert úgy vélte, hogy a szellemi
képességek, a tudat, az erkölcs, a zenei és művészeti érzék nem jöhetett létre
a túlélésért folytatott kegyetlen küzdelemben. Wallace, aki nemcsak
természettudós, hanem spiritiszta is volt, ezek kialakulását az anyagtól független
szellemvilág hatásának tulajdonította. Wallace elmélete a Quarterly Review 1869. áprilisi számában jelent meg először, melyre
Darwin levélben ezt válaszolta: „Abban reménykedem, hogy nem ölte meg teljesen
a saját maga gyermekét és az enyémet”[59],
hiszen „az ember oly gyöngéden bánik az elméleteivel, mint a gyermekeivel”. Darwinizmus[60]
(1889) című művében Wallace részletesen kifejtette az evolúcióról vallott
nézeteit, melyek alapján aligha nevezhetnénk ortodox darwinistának. Wallace nemcsak
a Darwin által oly fontosnak tartott nemi kiválasztással, hanem A fajok eredete első két fejezetében
kifejtett mesterséges és természetes szelekció párhuzamba állításával sem
értett egyet, hiszen a tenyésztők által végzett mesterséges szelekció nem az
állatok természetes élőhelyén történik, így ebből aligha lehet a természetben bekövetkező
változásokra következtetni.
Darwin közeli barátja, Hugh
Falconer[61] lehetségesnek
tartotta ugyan a módosulással való leszármazást, de a változást Darwinnal
ellentétben egy olyan, ismeretlen belső elvnek tulajdonította, amelynek a
természetes kiválasztás csupán kísérője, de semmiképpen sem irányítója.
Falconer a ma élő és kihalt fajokat összekötő finom átmenetek hiánya miatt arra
a következtetésre jutott, hogy a változás nem folyamatos, hanem hosszú nyugalmi
időszakok és viszonylag gyors változások követik egymást.
Darwin szűk baráti köréhez
tartozott William Carpenter[62]
is, aki hangsúlyozta, hogy az emberi szellem és lélek kialakulása jelenti a
legfőbb buktatót minden evolúciós elmélet számára, hiszen a gondolkodás és az
erkölcsi érzék nem származhat olyan ősöktől, akik mindezekkel nem rendelkeztek.
Joseph Hookernek[63]
is fenntartásai voltak a Darwin által javasolt mechanizmussal szemben. Darwin
nem kis szomorúságára Hooker sohasem „tért meg” teljesen, nem lett az elmélet
feltétlen híve, annak ellenére, hogy ő volt az, aki elsőként nyert beavatást
Darwin féltve őrzött titkába. „Mintha egy gyilkosságot vallanék be”[64]
– írta Darwin Hookernek 1844-ben, amikor felfedte előtte, hogy többé már nem
hisz a fajok állandóságában. A természetes kiválasztás elmélete körül kirobbant
vita kapcsán Hooker hangsúlyozta, hogy a darwinizmus híveinek és ellenzőinek egyaránt
„ugyanazokat a kutatási módszereket és elveket kell alkalmazniuk”[65].
Asa Gray[66],
Darwin legfőbb amerikai híve elképzelhetetlennek tartotta, hogy a természetes
szelekciót kizárólag a természet vak erői irányítják. A magát kereszténynek
valló Gray szerint a folyamathoz feltétlenül szükség van valakire, aki a
kiválasztást végzi, máskülönben a Földet benépesítő élőlények és bonyolult
szerveik kialakulása csak „valószínűtlenségek hihetetlen halmaza”[67].
A természetes szelekció működését nemcsak Gray, hanem Frederick Wollaston
Hutton[68]
és a kortársak közül még sokan félreértették, mert úgy gondolták, hogy a
kiválasztást maga Isten végzi, azaz a darwinizmus a fajok teremtésének
mechanizmusa. Ezzel szemben a Darwin által elképzelt szelekciót a természet vak
és öntudatlan erői irányítják előre meghatározott cél nélkül. Darwin úgy vélte,
hogy ha az evolúció minden lépése gondviselésszerű tervezés eredménye, akkor az
egész folyamat egy csoda volna, amelyhez szükségtelen a természetes szelekció.
Gray, Wallace és Lyell is
foglalkozott az elmélettel szemben felhozható kifogásokkal, sőt maga Darwin is
elismerte, hogy „a módosulással való leszármazás elméletével szemben sok komoly
ellenvetés tehető”[69].
A darwinizmus
tarthatatlanságát Prohászka Ottokár Isten
és a világ (1891) című művében az alábbi érvekkel igyekezett bizonyítani:
- „Létért való küzdelem, milyen Darwinnak kell, nem létezik”[74], hiszen „a darwinizmus csak oly »küzdelmet« használhat, melyben a változott s az át nem változott egyed élet-halálra vívnak, melyet tehát a változat hasznossága dönt el, úgyhogy amelynek ez a változata nincs, az elvész, amelynek van, az megél. Mert ha megél az át nem változott is, akkor nem keletkezik új alak”[75].
- „Ivari kiválás, milyen Darwinnak kell, nem létezik”[76], hiszen „a »létért folyó küzdelem« ellen fölhozott nehézségek itt is érvényesek. Mit használ a tollazatban föllépő apró változat? Oly kicsiny-e a nőstények száma, hogy a kevésbé erős és szép hímek nem is találnak párt s okvetlenül kipusztulnak? Kiterjed-e az ivari kiválás mindazon finom rajzokra, vonalakra, alakokra, satírozásokra, melyeket a madarak és lepkék szárnyain észlelünk? S miért öröklik e változatokat a hím utódok? S miért halad a változékonyság egy és ugyanazon irányban tovább? (…) Aki a hímtollazat pompáját természettudományosan akarja magyarázni, az kutassa fel a színek kémiáját, fiziológiáját – s ne kezdje esztétikán, melynél fogva ez vagy az a szép toll azért ilyen, mert ez a nőstényeknek megtetszett”[77].
Prohászka nem ellenezte a fajok egymásból való kialakulásának
gondolatát, amennyiben a leszármazás valamilyen belső kifejlődési törvény által
valósul meg, de a darwinizmust határozottan elvetette, mondván, az „álmodozás, de nem tudomány”[78],
melynek „káprázata abban rejlik, hogy tényekből indul ki”[79].
Prohászka szerint Darwin „fölvett néhány valóságos tényt, milyenek a
változékonyság, az öröklés, a létért való küzdelem, melyben a legalkalmasabb
túléli a többit; ezen tényeket »elvekké« tágította, oly értelmet és értéket
tulajdonítván nekik, amilyenekkel nem bírnak, s kezdte velük magyarázni az élet
bonyolult, össze-visszakuszált különbözőségeit. Az előirányzott »elvek« azonban
még képzeleti varázserejükkel sem voltak képesek a természetet magyarázni,
kellett tehát új »elveket« csinálni, milyenek az ivari kiválás, vagyis a
legszebbek s legerősebbek párosodása, – a
korreláció, vagyis
a szervezet részeinek oly összefüggése, hogy egynek változtával változik a
másik is, – a használat a létért folyó
küzdelemmel összefüggésben, – a megváltozott életfeltételek hatásai. Ahol ezek
sem elegendők, hajlandó más »elveket« is elfogadni vagy legalább sejtetni”[80].
Prohászka szerint a darwinizmus „karikatúrája a természettudományoknak”[81], mert „tücsköt-bogarat egybekever s hegyeket
áthelyező hitet kíván a tudományban, tehát rossz helyen”[82].
Prohászka spekulációnak minősítette a természetes kiválasztás elméletét, és
rámutatott, hogy „ha Darwinnak igaza van,
akkor nem is léteznek fajok”[83],
mert Darwinnál a faj „nem egyéb, mint a most fönnálló különbségek bizonyos
osztályának neve”[84]. A természetes
kiválasztás elmélete valójában eltörli a faj[85]
fogalmát, ezért a darwinizmus kapcsán a fajok eredete helyett inkább a
változatok eredetéről kellene beszélni. Darwin önkényesnek tartotta a faj
fogalmát, „amelyet az egymásra közelről hasonlító egyedek csoportjára a
kényelem kedvéért használunk”[86], és úgy
vélte, hogy „ez nem nagyon különbözik a változat fogalmától, amelyet a kevésbé
elkülönülő és ingadozóbb formákra alkalmazunk”[87], „a
jól kivehető változatok ennélfogva születőben lévő fajoknak tekinthetők”[88].
A faj fogalmának darwini átértelmezésében rejlő
ellentmondást Louis Agassiz már röviddel A
fajok eredete megjelenése után felismerte: „Ha fajok egyáltalán nem
léteznek, mint ahogy a transzmutációs elmélet támogatói tartják, akkor vajon
hogyan variálódhatnak? És ha csupán önálló egyedek léteznek, a közöttük
megfigyelhető esetleges különbségek hogyan bizonyítják a fajok variabilitását?”[89] A
természetes kiválasztás elmélete igyekszik elmosni a faj és a fajta közötti
lényegi különbséget, erre utal Darwin művének címe is: A fajok eredete természetes kiválasztás útján, avagy a létért
folyó küzdelemben előnyhöz jutott fajták fennmaradása. Darwin az
ember esetében is szükségtelennek tartotta a faj és a fajta közötti
különbségtételt, mert „közömbös, vajon az úgynevezett emberfajtákat fajtáknak,
fajoknak, vagy alfajoknak nevezzük-e, noha az utóbbi volna talán a
leghelyénvalóbb”[90]. Ugyanakkor bizonyos
megfontolások alapján „jogosan állíthatjuk, hogy az ember különböző fajtáinak
kereszteződésekor jelentkező teljes termékenység, ha ez megállapítást nyerne,
nem akadályozhatna meg minket abban, hogy külön fajokként osztályozzuk őket”[91].
A darwinizmussal szemben valóban sok komoly ellenvetés
tehető, de az elmélet legsúlyosabb hiányossága, hogy nem ad választ a fajok
eredetére, pontosabban arra a kérdésre, hogy a létért folyó küzdelemben
előnyhöz jutott fajták hogyan alakulnak át szaporodásbiológiailag elkülönült
fajokká. Bill Bryson[92]
szerint Darwin „A fajok eredetében
éppen a fajok eredetét nem tudta megmagyarázni. Darwin elmélete megmagyarázza,
hogy egy faj hogyan lesz erősebb, jobb vagy gyorsabb – tehát alkalmasabb az
életre –, azt viszont nem, hogy hogyan jönnek létre új fajok”[93].
Sőt, a darwini elmélet még a fajok átalakulása szempontjából kulcsfontosságú új
változatok eredetére sem ad választ. Darwin a módosulások eredetével
kapcsolatban kénytelen volt elismerni, hogy „száz közül egy esetben sem állíthatjuk,
hogy ismerjük az okot az egyik vagy a másik rész megváltozására”[94]. Az a
tény, hogy a módosulásokat ma is a véletlennek – a DNS-molekula megkettőződése
során bekövetkező másolási hibáknak – tulajdonítják, azt bizonyítja, hogy a változások
valódi okai ma sem ismertek. A véletlenre történő hivatkozás pedig Darwin
szerint is „csak arra szolgál, hogy beismerjük tudatlanságunkat az egyes
konkrét változások okaival kapcsolatban”[95].
Ha viszont nem ismerjük a változások okait, akkor azt
sem tudjuk, mi idézheti elő az élő szervezetek összetettségének növekedését,
azaz magát az evolúciót, a szó eredeti értelmében. John Maynard Smith az egyre
összetettebb élőlények kialakulását még több, mint száz évvel A fajok eredete első kiadása után is megválaszolatlan
kérdésnek nevezte, Stephen Jay Gould pedig kijelentette, hogy „a darwinizmus
nem a fejlődés, a növekvő komplexitás vagy pedig a faj, illetve ökoszisztéma
javára kialakuló harmónia elmélete”[96].
Kampis György[97] is
hasonló következtetésre jutott, szerinte „az
egész darwini életmű és ezen belül A
fajok eredete nem a mai népszerű értelemben vett »evolúcióról«,
vagyis (a természetes kiválasztással való) fejlődésről szól (és nemcsak magának
a kifejezésnek a kerülése miatt). Az ok némileg meglepő, bár az evolúcióelmélet
szakértői és a tudománytörténészek előtt jól ismert. Az evolúció egyik
legalapvetőbb jelensége ugyanis a fejlődés, a komplexitás növekedése, más
szóval az egyre bonyolultabb új élőlények létrejötte. (…) Mármost a darwini
elmélet és huszadik századi változata, a neodarwinizmus ebben az értelemben,
paradox módon, éppenhogy antievolucionista. A természetes kiválasztás elmélete
ugyanis független a haladás, a fejlődés, valamiféle cél feltételezésétől. Maga
Darwin is számos helyen emlékeztet rá: nincs olyan természeti törvény, amely
azt mondaná ki, hogy a fajoknak módosulniuk kell. Még kevésbé van törvény arra,
hogy a módosulás növelje az élőlények fejlettségét”[98], ezért „csupán bizonyítatlan hipotézisként fogalmazható
meg, hogy a folyamatos kiválasztás során a szervezet fejlettsége többnyire
növekszik – de erre rögtön ellenpéldákkal is szolgál”[99].
A darwinizmus és az evolúció (törzsfejlődés)
kapcsolatának vizsgálatakor mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy A fajok eredete első öt kiadásában az
evolúció szó nem is szerepelt. Darwin az evolúciót Az ember származásában (1871) és A fajok eredete hatodik kiadásában (1872) említette először.
A természetes kiválasztás elméletével szemben felhozott érvek ellenére Darwin mindvégig hitte, bár sohasem tudta bizonyítani, hogy „a természetben folyó harcból, éhségből és halálból közvetlenül az elképzelhető legmagasztosabb eredmény: a magasabb rendű állatok létrejötte következik”[101]. A fajok eredetében kifejtett nézetekkel kapcsolatban Richard Owen határozottan kijelentette, hogy „Minket nem az érdekel, hogy Darwin mit hisz, vagy miről van meggyőződve, hanem, hogy mit tud bizonyítani.”[102] Darwin nemcsak arról volt meggyőződve, hogy „a természetes kiválasztás volt a módosulás legfontosabb, ha nem is kizárólagos eszköze”[103], hanem arról is, hogy „a természetes kiválasztás csakis az egyes élőlények javára működhet, ezért valamennyi testi és szellemi vonás a további tökéletesedés irányában fog változni”[104]. „A természetes kiválasztás kizárólag olyan változatok megőrzése és felhalmozása révén működik, amelyek előnyösek a megfelelő szerves és szervetlen körülmények között, amelyeknek minden élőlény egész életében ki van téve. A végeredmény az, hogy minden élőlény a saját feltételeihez viszonyítva általában egyre jobban tökéletesedik. E javulás elkerülhetetlenül azzal jár, hogy a világ legtöbb élőlényének fokozatosan fejlődik a szervezete”[105].
A természetes kiválasztás elméletével szemben felhozott érvek ellenére Darwin mindvégig hitte, bár sohasem tudta bizonyítani, hogy „a természetben folyó harcból, éhségből és halálból közvetlenül az elképzelhető legmagasztosabb eredmény: a magasabb rendű állatok létrejötte következik”[101]. A fajok eredetében kifejtett nézetekkel kapcsolatban Richard Owen határozottan kijelentette, hogy „Minket nem az érdekel, hogy Darwin mit hisz, vagy miről van meggyőződve, hanem, hogy mit tud bizonyítani.”[102] Darwin nemcsak arról volt meggyőződve, hogy „a természetes kiválasztás volt a módosulás legfontosabb, ha nem is kizárólagos eszköze”[103], hanem arról is, hogy „a természetes kiválasztás csakis az egyes élőlények javára működhet, ezért valamennyi testi és szellemi vonás a további tökéletesedés irányában fog változni”[104]. „A természetes kiválasztás kizárólag olyan változatok megőrzése és felhalmozása révén működik, amelyek előnyösek a megfelelő szerves és szervetlen körülmények között, amelyeknek minden élőlény egész életében ki van téve. A végeredmény az, hogy minden élőlény a saját feltételeihez viszonyítva általában egyre jobban tökéletesedik. E javulás elkerülhetetlenül azzal jár, hogy a világ legtöbb élőlényének fokozatosan fejlődik a szervezete”[105].
A természetes kiválasztás működését Charles Lyell a hindu istenhármasság megtartó (Visnu) és romboló (Siva) tagjához hasonlította, de nem tudta elképzelni, hogy a szelekció hogyan működhet, mint teremtő (Brahmá). A természetes kiválasztás elmélete szerint az új és egyre összetettebb formákat a variabilitás hozza létre, de az elmélet hívei a mai napig adósak az új fajokat képező változékonyság bizonyítékaival. Így továbbra is megválaszolatlan az a kérdés, hogy a környezetével összhangban élő egysejtűt mi készteti arra, hogy többsejtűvé váljon, a vízi állatokat, hogy a vízben fokozatosan a szárazföldi életmódhoz alkalmazkodjanak, és a szárazföldi élőlényeket, hogy évmilliók alatt madarakká vagy éppenséggel bálnává alakuljanak. A bálna szárazföldi eredetének ötlete teljes egészében a darwini képzelet szüleménye, tapasztalati tényekkel ugyanis sohasem sikerült igazolni azt a feltételezését, hogy a ma élő bálnák egy ősi, medvéhez hasonló szárazföldi állatból fejlődtek ki módosulással való leszármazás és természetes szelekció útján. Richard Owen szerint a vízben úszva halra vadászó medve bálnává alakulása annyira elképesztő ötlet, hogy ehhez foghatót Lamarcknál hiába keresnénk. Darwinnak ez a fantazmagóriája csak A fajok eredete első kiadásában[106] szerepelt, a többiből – ki tudja, miért – kimaradt.
Bizonyára sokakban felvetődött már a kérdés, hogy
miért szentelte Darwin élete jelentős részét egy ennyire spekulatív elmélet
kidolgozásának. A választ Darwin Az ember
származása című művében adta meg. Darwinnak A fajok eredete megírása során két határozott cél lebegett a szeme
előtt: „először kimutatni, hogy a fajok nem egyenkénti teremtés során jöttek
létre; másodszor, hogy a változás legfőbb tényezője a természetes kiválasztás
volt, noha a szokás öröklött hatása is nagyban hozzájárult, és kis mértékben a
környező viszonyok közvetlen hatása is elősegítette. Néhányan azok közül, akik
elfogadják az evolúció elvét, de tagadják a természetes kiválasztást, könyvem
bírálásánál úgy látszik, elfelejtik, hogy én a fent említett két szempontot
tartottam szem előtt; így, ha talán tévedtem is, mikor nagy hatást
tulajdonítottam a természetes kiválasztásnak – amit a legtávolabbról sem
ismerek el –, vagy eltúloztam hatását – ami magában véve valószínű – remélem,
legalább azzal tettem hasznos szolgálatot, hogy segítettem megdönteni a fajok
egyenkénti teremtésének dogmáját”[107].
A külön teremtés dogmájának megdöntése érdekében nemcsak Darwin tért le a valóban tudományos igényű kutatás keskeny ösvényéről, hanem az evolúció két leghíresebb apostola, Thomas Henry Huxley és Ernst Haeckel is. De mielőtt rátérnénk Huxley és Haeckel evolúcióról vallott nézeteire, röviden szólnunk kell még Darwin eredetiségéről. A természetes kiválasztás elvét ugyanis nem Darwin fogalmazta meg először, hanem William Charles Wells[108], aki a természetes szelekcióról szóló írását 1813-ban – 45 évvel Darwin és Wallace előtt – olvasta föl a Királyi Társaság előtt. Wells elsőbbségét Darwin is elismerte A fajok eredete negyedik, ötödik és hatodik kiadásában[109].
A külön teremtés dogmájának megdöntése érdekében nemcsak Darwin tért le a valóban tudományos igényű kutatás keskeny ösvényéről, hanem az evolúció két leghíresebb apostola, Thomas Henry Huxley és Ernst Haeckel is. De mielőtt rátérnénk Huxley és Haeckel evolúcióról vallott nézeteire, röviden szólnunk kell még Darwin eredetiségéről. A természetes kiválasztás elvét ugyanis nem Darwin fogalmazta meg először, hanem William Charles Wells[108], aki a természetes szelekcióról szóló írását 1813-ban – 45 évvel Darwin és Wallace előtt – olvasta föl a Királyi Társaság előtt. Wells elsőbbségét Darwin is elismerte A fajok eredete negyedik, ötödik és hatodik kiadásában[109].
[1] David
Attenborough: angol természetkutató. A BBC egykori programigazgatója,
számos tudományos ismeretterjesztő film készítője, a Királyi Társaság tagja
(Cherry Kearton-érem, Livingstone-érem, Franklin-érem, Hopper Day-érem,
Washburn-díj, Michael Faraday-díj, Descartes-díj, Nierenberg-díj, Encyclopaedia
Britannica Díj, Kalinga Díj, Nemzetközi Kozmosz Díj).
[2] Charles Robert
Darwin (1809–1882): angol természettudós, geológus. A Geológiai Társaság
titkára, a Rovartani Társaság alelnöke, a Királyi Társaság, a Linné Társaság, a
Francia, a Magyar és a Szentpétervári Tudományos Akadémia tagja (Copley-érem, Királyi
Érem, Wollaston-érem). Nagyapja, Erasmus Darwin (1731–1802), radikális
szabadgondolkodó, a francia forradalom lelkes híve, a Királyi Társaság és a
birminghami Hold Társaság (Lunar Society) tagja. Erasmus Darwin Zoonomia (1794–96) című művében már
felvetette a szerzett tulajdonságok öröklődésén alapuló evolúció lehetőségét,
amely szerint az élőlényeket a nagy Ősok látta el új testrészek szerzésének
képességével.
[3] David
Attenborough: Élet a Földön, 13-14. o.
[4]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 167-168. o.
[5] Prohászka Ottokár (1858–1927):
székesfehérvári római katolikus püspök, hitszónok, egyházi író. A Pázmány Péter
Tudományegyetem Hittudományi Karának dogmatika professzora, a Keresztény
Nemzeti Egyesülés Pártjának elnöke, a Magyar Tudományos Akadémia és a Szent
István Akadémia tagja. Prohászka lehetségesnek tartotta az evolúciót, bár
hangsúlyozta, hogy „a leszármazás általában, még az ugrásszerű leszármazás
sincs bebizonyítva”, azonban a darwinizmust, mint gyökerében téves spekulációt,
határozottan elvetette.
[6] Robert Taylor (1784–1844): anglikán
pap. Thomas Paine és Voltaire műveit olvasva a deizmus híve lett,
istenkáromlásért többször börtönbüntetésre ítélték.
[7] Alfred Russel
Wallace (1823–1913): angol természettudós. A Rovartani Társaság elnöke, a
Királyi Társaság, a Királyi Földrajzi Társaság, a Linné Társaság, a Zoológiai
Társaság, az Etnológiai Társaság és a Brit Szövetség tagja (Copley-érem,
Darwin-érem, Királyi Érem, Linné-érem). Aktív szocialista, a föld
államosításáért küzdő Land Nationalisation Society első elnöke. 1866-ban, kollégái
nem kis megdöbbenésére, feladta agnoszticizmusát és a spiritizmus híve lett.
Tagja volt a Brit Spiritiszták Szövetségének, sőt a védőoltás bevezetése ellen
tiltakozó Anti-Vaccination League-nek is.
[8] Samuel Haughton (1821–1897): ír
geológus, unitárius pap. A Dublini Trinity College geológia professzora
(1851–1881), az Ír Királyi Akadémia elnöke, az Ír Királyi Zoológiai Társaság
titkára és a Királyi Társaság tagja (Cunningham-érem). Haughton az állatok
végtagjainak anatómiai vizsgálata alapján arra a következtetésre jutott, hogy
ezek csakis előrelátó tervezés eredményei lehetnek. Haughton szerint Darwin és
Wallace spekulációi nem keltenének ekkora feltűnést, ha nem élveznék olyan
tekintélyek támogatását, mint Charles Lyell és Joseph Hooker.
[9]
Charles Darwin: Önéletrajz, 69. o. (Idézi: John Gribbin: A tudomány története
1543-tól napjainkig, 332. o.)
[10] A
Nagy-Britanniában 1859 és 1872 között megjelent hat kiadás teljes példányszáma
mindössze 12750 volt, ami eltörpül Ernst Haeckel Világrejtélyek című műve mellett, amelyből csak Németországban több
százezret adtak el. Darwin Önéletrajzában
azt írja, hogy A fajok eredete első
kiadásának mind az 1250 példánya a megjelenés napján elfogyott, azt azonban nem
említi, hogy ebből 500-at a Mudie’s Kölcsönkönyvtár, a többit pedig
könyvkereskedők vásárolták meg, pedig ez lényeges különbség.
[11] Jean Louis
Rodolphe Agassiz (1807–1873): svájci származású amerikai geológus és
zoológus. A Harvard Egyetem geológia és zoológia professzora, az Amerikai
Tudományos Akadémia, az Amerikai Szövetség, a Királyi Társaság, a Geológiai
Társaság, a Francia Tudományos Akadémia és sok más európai tudományos társaság
tagja (Copley-érem, Wollaston-érem). Agassiz élete végéig kitartott a fajok
külön teremtésének gondolata mellett, ezért a darwinisták egyik legfőbb
ellenfelüknek tekintették. Amerikába érkezése előtt Agassiz úgy gondolta, hogy
az emberek „a rasszok változatossága ellenére ugyanahhoz a fajhoz tartoznak az
egész Földön”, de később a feketéket és az indiánokat alacsonyabb rendű fajoknak
tekintette. Agassiz támogatta a rabszolgák felszabadítását, mert úgy gondolta,
hogy ez a „fajok” elkülönülését eredményezi.
[12] Charles Darwin: A fajok
eredete, 410. o.
[13] Adam Sedgwick
(1785–1873): angol geológus, pap. A Cambridge-i Egyetem geológia professzora
(1818–1873), a Geológiai Társaság és a Brit Szövetség elnöke, a Királyi
Társaság tagja (Copley-érem, Wollaston-érem). Sedgwick úgy vélte, hogy a
kövületek nem támasztják alá a fajok átalakulásának hipotézisét, Darwin
elmélete pedig lealjasítja az embert, aki erkölcsi rangjától megfosztva
„mélyebbre süllyedne, mint írásos története során bármikor”. Sedgwick nemcsak a
darwinizmust és az evolúció gondolatát, hanem a bibliai teremtéstörténet szó
szerinti értelmezését is tudománytalannak tartotta. 1835-ben ő adta a
földtörténeti ókor 570 millió éve kezdődött és 505 millió éve véget ért szakaszának
a kambrium nevet.
[14] St George Jackson Mivart (1827–1900):
angol zoológus. A Brit Szövetség elnöke, a Linné Társaság és a Zoológiai
Társaság alelnöke, a Királyi Társaság, a Királyi Intézet és a Philadelphiai
Természettudományi Akadémia tagja. Mivart eleinte Darwin lelkes tanítványának
vallotta magát, később azonban – bár továbbra is az evolúció híve maradt – a
darwini elmélet egyik legszigorúbb kritikusa vált belőle. Mivart racionális
érvekkel próbálta bizonyítani a tudomány és a vallás igazságait, a materialista
evolúciótan és a Katolikus Egyház tanítása közötti ellentmondásokat pedig a
test és lélek külön teremtésével igyekezett feloldani. A dogmák felülvizsgálatát
sürgette, amiért az 1870-es évek végétől egyre inkább szembekerült a Katolikus
Egyházzal. 1893-ban Indexre kerültek azok a művei, melyekben tagadta az örök
kárhozat lehetőségét, 1900-ban pedig Herbert Vaughan bíboros megtiltotta neki a
szentségek vételét.
[15]
Charles Darwin: A fajok eredete, 185. o.
[16]
Charles Darwin: A fajok eredete, 202. o.
[17] The
Tablet (1871. március 11.)
[18] William
Thomson [Lord Kelvin] (1824–1907): brit fizikus, matematikus. A Királyi
Társaság és a Brit Szövetség elnöke, világszerte közel 90 tudományos társaság
tagja és több, mint 20 tiszteletbeli doktori cím birtokosa (Copley-érem,
Királyi Érem). Thomson nem fogadta el sem a darwinizmust, sem a bibliai
teremtéstörténet szó szerinti értelmezését, ugyanakkor hangsúlyozta a természet
tervezettségét.
[19] Richard Owen
(1804–1892): angol paleontológus, összehasonlító anatómus. A British Museum
természettudományi osztályának igazgatója, a Királyi Sebészkollégium és a
Királyi Intézet professzora, a Brit Szövetség elnöke, a Királyi Társaság, a Francia
Tudományos Akadémia, a Geológiai Társaság és a Zoológiai Társaság tagja
(Copley-érem, Királyi Érem, Wollaston-érem, Baley-érem, Linné-érem,
Cuvier-díj). Owen szorgalmazta a londoni Természettudományi Múzeum
létrehozását, és ő adta az évmilliókkal ezelőtt élt őshüllőknek a dinoszaurusz
nevet. 1863-ban Owen vásárolta meg a British Museum számára az Archaeopteryx
egyik kövületét, amelyet egyértelműen a madarak osztályába sorolt. Owen szerint
a magasabb rendű élőlények nem az alacsonyabb rendűekből, hanem őstípusokból
származnak, a ló evolúciója is ennek az „elrendelt folyamatos keletkezésnek” a
bizonyítéka.
[20] George Douglas Campbell [Argyll
hercege] (1823–1900): skót politikus és természettudós. A St Andrews Egyetem
rektora, az Edinburgh-i Királyi Társaság és a Geológiai Társaság elnöke, a
Királyi Társaság tagja. Campbell az ember külön teremtésének híve volt, mert
úgy gondolta, hogy „minden tudományos bizonyíték” az emberi faj
változatlanságára és egy pártól való leszármazására utal. Campbell az élővilágban
felfedezhető tervezettséget hangsúlyozta.
[21] John Edward Gray (1800–1875): angol
zoológus. A British Museum zoológiai osztályának vezetője (1840–1874), a
Királyi Rovartani Társaság és a Botanikai Társaság elnöke, a Zoológiai Társaság
alelnöke, a Királyi Társaság, a Királyi Földrajzi Társaság és a Linné Társaság
tagja. Gray a fajok változatlanságát hirdette.
[22] Alfred William Bennett (1833–1902):
angol botanikus. A Linné Társaság és a Mikroszkópos Társaság alelnöke, a Nature tudományos folyóirat segédszerkesztője.
Az evolucionista Bennett szerint A fajok
eredetének már a címe is pontatlan, hiszen a természetes kiválasztás
elmélete nem ad választ a fajképződés szempontjából kulcsfontosságú változatok
eredetére, következésképp nem érinti a probléma lényegét, a természetes
kiválasztás pedig elégtelen magyarázat a fajok átalakulására.
[23] Roderick Impey Murchison (1792–1871):
skót geológus. A Királyi Földrajzi Társaság, a Geológiai Társaság és a Brit
Szövetség elnöke, a Királyi Társaság, az Edinburgh-i Királyi Társaság, a
Francia Tudományos Akadémia és a Szentpétervári Tudományos Akadémia tagja
(Copley-érem, Wollaston-érem, Brisbane-érem, Cuvier-díj).
[24] Thomas Vernon Wollaston (1822–1878):
angol rovartudós. A Linné Társaság tagja. Wollaston az átmeneti formák hiánya miatt
ellenezte a fajok átalakulásának gondolatát. 1860-ban, az Annals and Magazine of Natural History című folyóiratban névtelenül
jelentette meg A fajok eredetéről írt
kritikáját, melyben a természetes kiválasztás és a szexuális szelekció
erőtlenségét igyekezett bizonyítani. Wollaston a darwinizmus többi kritikusához
hasonlóan elfogadta a természetes kiválasztás létezését, de visszautasította
Darwinnak azt az elképzelését, miszerint a módosulás és szelekció képes új
fajokat létrehozni. Wollaston úgy vélte, hogy sem a fajok külön teremtését, sem
a közös leszármazást nem lehet bizonyítani, ezért mindenkinek jogában áll
választani e két feltételezés közül.
[25] Andrew Murray (1812–1878): skót
rovartudós és botanikus. A Királyi Kertészeti Társaság tudományos igazgatója,
az Edinburgh-i Botanikai Társaság elnöke, a Linné Társaság, az Edinburgh-i
Királyi Társaság és a Londoni Rovartani Társaság tagja. Murray elfogadta az
evolúció gondolatát, a természetes kiválasztás elméletét azonban kezdettől
fogva hevesen ellenezte.
[26] William Henry Harvey (1811–1866): ír
botanikus. Harvey szerint a természetes kiválasztás elmélete nem ad kielégítő
magyarázatot a fajok eredetére (2898. levél).
[27] John Phillips (1800–1874): angol
geológus. 1834-től a Londoni King’s College, 1843-tól a Dublini Trinity
College, 1860-tól pedig az Oxfordi Egyetem geológia professzora, a Geológiai
Társaság és a Brit Szövetség elnöke, a Királyi Társaság tagja (Wollaston-érem).
Phillips nemcsak a darwinizmust, hanem az evolúció gondolatát is ellenezte, és
bár az 1860-ban megjelent Élet a Földön
című művében lehetségesnek tartott bizonyos módosulásokat, mégis úgy vélte,
hogy az élő szervezetek alaptípusai a földtörténeti korok során nem változtak,
csupán az egyes típusok előfordulásának gyakorisága változott. A természetes
kiválasztás elméletével kapcsolatban Phillips meg volt győződve arról, hogy
Darwin eltúlozta a geológiai adatok hiányosságait, illetve, hogy az átmenetek
hiánya csakis isteni teremtések sorozatával magyarázható.
[28] William Hopkins (1793–1866): angol
matematikus, geológus. A Brit Szövetség és a Geológiai Társaság elnöke, a
Királyi Társaság tagja (Wollaston-érem). Hopkins a Fraser’s Magazine 1860. júniusi és júliusi számában megjelent
kritikájában a természetes és mesterséges kiválasztás párhuzamba állítását
kifogásolta, hiszen a mesterséges szelekció lényege éppen a természetben zajló
folyamatok kiiktatása, éppen ezért az állattenyésztésben elért eredményekből
nem lehet a természetben, emberi beavatkozás nélkül végbemenő változásokra
következtetni. Hopkins lehetségesnek tartotta a fajok átalakulását, mégis
hangsúlyozta, hogy Darwin egyetlen egy bizonyítékot sem mutatott arra, hogy a
természetes kiválasztás képes lenne új, szaporodásbiológiailag elkülönült
fajokat létrehozni. Álláspontja szerint a biológia területén is a fizikai
elméletek szigorú kritériumait kellene alkalmazni, amivel Darwin nem értett
egyet, ő ugyanis meg volt győződve arról, hogy ilyen szintű bizonyítás mellett
a természettudomány soha nem fejlődne, mert „elméletek nélkül nem lennének
megfigyelések” (2820. levél).
[29] Samuel
Wilberforce (1805–1873): Oxford, később Winchester püspöke. A Brit
Szövetség alelnöke, a Királyi Társaság, a Geológiai Társaság és a Zoológiai
Társaság tagja.
[30] John Frederick
William Herschel (1792–1871): angol csillagász, matematikus. A Királyi
Csillagászati Társaság elnöke, a Királyi Társaság és a Francia Tudományos
Akadémia tagja (Copley-érem [1821, 1847], Királyi Érem [1833, 1836, 1840], a Királyi
Csillagászati Társaság Aranyérme).
[31] Henry Charles Fleeming Jenkin
(1833–1885): angol mérnök. Az Edinburgh-i Egyetem professzora, az Edinburgh-i
Királyi Társaság alelnöke, a Királyi Társaság tagja (Keith-érem). Jenkin a
fizika törvényeiből egy „isteni törvényhozó” létezésére következtetett. A
kritika, amelyet Darwin is nagyra értékelt, 1867-ben, a North British Review-ban jelent meg Darwin és a fajok eredete címmel.
[32]
North British Review 46 (1867) 318. o.
[33] James Dwight Dana (1813–1895): amerikai
geológus és ásványtudós. A Yale Egyetem természetrajz professzora, az Amerikai
Szövetség és az Amerikai Geológiai Társaság elnöke, az Amerikai Tudományos
Akadémia, a Királyi Társaság és a Geológiai Társaság tagja (Copley-érem,
Wollaston-érem). Dana kezdetben a fajok külön teremtését vallotta, de később a
Teremtő terve alapján megvalósuló, irányított evolúció híve lett.
[34] Karl Ernst
Ritter von Baer (1792–1876): porosz-észt embriológus. Az Orosz Rovartani
Társaság elnöke, a Királyi Társaság, a Szentpétervári Tudományos Akadémia, a
Francia Tudományos Akadémia, az Orosz Földrajzi Társaság és a Német
Antropológiai Társaság tagja (Copley-érem). Baer, az összehasonlító embriológia
megalapítója, nem fogadta el a közös leszármazás gondolatát, amellyel
kapcsolatban Darwin is föltette magában a kérdést, hogy ha a fajok egymásból
keletkeznek, akkor „miért nem olvad össze valamennyi lény egyetlen
átláthatatlan káosszá?”
[35] Karl Wilhelm
von Nägeli (1817–1891): svájci botanikus. A Müncheni Egyetem botanika
professzora, a Királyi Társaság tagja. Nägeli makacsul ragaszkodott az ősnemzés
gondolatához, és materialista evolúcióelméletét egy olyan, tökéletesedés
irányába ható belső erőre alapozta, amely ugrásszerű változásokat idéz elő az
élőlények szervezetében. Nägeli nemcsak Darwin elméletét, hanem Gregor Mendel
kísérleti eredményeit is elutasította, mert azok ellentmondtak saját
elképzeléseinek.
[36] Rudolf Albert
von Kölliker (1817–1905): svájci embriológus és hisztológus. A Würzburgi
Egyetem élettan és összehasonlító anatómia professzora, a Királyi Társaság
tagja (Copley-érem). Kölliker az ugrásszerű evolúció híve volt, a természetes
kiválasztás elméletét az átmeneti formák hiánya miatt vetette el.
[37] Francois Jules Pictet de la Rive (1809–1872): svájci
zoológus és paleontológus. A Genfi Egyetem zoológia és összehasonlító anatómia
professzora. Pictet úgy vélte, hogy Darwin eltúlozta a természetes kiválasztás
jelentőségét, éppen ezért a fajok átalakulásával kapcsolatos következtetése
rendkívül spekulatív.
[38] Oswald Heer (1809–1883): svájci
paleontológus, botanikus és rovartudós. A Zürichi Egyetem botanika és rovartan
professzora (Királyi Érem, Wollaston-érem). Heer leszármazási elmélete szerint
a fajok átalakulása nem lassú, fokozatos átmenetekkel történik, mint ahogy azt
Darwin gondolta, hanem hosszú nyugalmi időszakok és hirtelen, ugrásszerű
változások követik egymást. Heer jó néhány kritikus széljegyzettel látta el A fajok eredetének dedikált példányát.
[39] Karl Ludwig Rütimeyer (1825–1895):
svájci paleontológus. A Baseli Egyetem zoológia és összehasonlító anatómia
professzora, 40 tudományos társaság tagja. Rütimeyer az 1860-as évek elején az
elsők között állított fel leszármazási sorokat az emlősök kövületei alapján,
1868-ban pedig elsőként mutatott rá Ernst Haeckel embriókat ábrázoló rajzainak
torzításaira, melyek segítségével Haeckel a rekapituláció elméletét igyekezett
bizonyítani. Rütimeyer túlságosan mechanisztikusnak tartotta a természetes
kiválasztás elméletét, és úgy gondolta, hogy az evolúciót egy belső,
tökéletesedés irányában ható erő irányítja.
[40] Rudolf Ludwig
Karl Virchow (1821–1902): német patológus, antropológus, politikus. A
Würzburgi, majd a Berlini Egyetem Patológiai Intézetének igazgatója, a Berlini
Antropológiai, Etnológiai és Őstörténeti Társaság elnöke, a Királyi Társaság, a
Francia Tudományos Akadémia, a Porosz Tudományos Akadémia, a Német
Antropológiai Társaság és a Magyar Tudományos Akadémia tagja (Copley-érem).
Virchow a liberális Német Haladás Párt alapító tagjaként elszánt ellenfele volt
Otto von Bismarcknak, de támogatta a Katolikus Egyház ellen indított
Kulturkampfot és a szocialistaellenes törvényt is. „A darwini elmélet
szocializmushoz vezet” – gondolta Virchow, aki lehetségesnek tartotta ugyan a
fajok átalakulását, de a darwinizmust bizonyítékok hiányában megalapozatlannak
és a társadalomra nézve veszélyesnek tartotta, ezért ellenezte az iskolai
tananyagba való felvételét.
[41] Julius Wilhelm Albert Wigand
(1821–1886): német botanikus. A Marburgi Egyetem botanika professzora. Wigand
szerint az evolúció az élőlényekbe fektetett terv, a teremtés terve
(Schöpfungsplan) alapján halad.
[42] Karl Snell (1806–1886): német
természettudós, matematikus és filozófus. A Jenai Egyetem matematika és fizika
professzora. Snell evolúcióelmélete szerint az emberi faj nem az állatvilágból,
hanem egy, a Teremtő által emberi létre képesített őstípusból („homo in
potentia”) fejlődött ki. Snell elgondolása az volt, hogy az állatok is ebből az
őstípusből alakultak ki, tehát nem az ember lett az állatból, hanem az állatok
keletkeztek az emberi létre képesített őstípusból.
[43] Otto Hamann (1857–1928): német zoológus.
A Göttingeni Egyetem magántanára. Hamann az átmeneti formák hiánya miatt arra
következtetett, hogy az ember és az állatok őstípusai között nincsenek
átmenetek, ezek kezdettől fogva külön fejlődtek, és a hirtelen evolúciós
változásokat belső erők irányítják meghatározott cél felé.
[44] Heinrich Georg Bronn (1800–1862): német
geológus és paleontológus. A Heidelbergi Egyetem természetrajz professzora, a
Geológiai Társaság tagja (Wollaston-érem). 1860-ban Bronn fordította először
németre A fajok eredetét, de a német
változat végén, a fordító zárszavában rámutatott az elmélet nehézségeire. Bronn
szerint az állatok és növények evolúciója a Teremtő terve szerint halad, nem
pedig véletlenszerű módosulásokkal és természetes kiválasztással. Bronn
tudománytalannak tartotta a külön teremtések gondolatát.
[45] Theodor Ludwig Wilhelm Bischoff (1807–1882):
német embriológus és összehasonlító anatómus. A Heidelbergi, később a Müncheni
Egyetem anatómia és élettan professzora.
[46] Moritz Friedrich Wagner (1813–1887):
német természettudós. A Müncheni Egyetem tiszteletbeli professzora, a Bajor
Tudományos Akadémia tagja. Wagner a fajképződést nem a természetes
szelekciónak, hanem a földrajzi elkülönülésnek tulajdonította, szemben
Darwinnal, aki úgy vélte, hogy új fajok izoláció és migráció nélkül is
létrejöhetnek.
[47] Philipp Wilhelm Adolf Bastian (1826–1905):
német néprajzkutató és antropológus. A Berlini Néprajzi Múzeum és a Német
Királyi Földrajzi Társaság igazgatója, a Berlini Egyetem néprajz professzora, a
Berlini Antropológiai, Etnológiai és Őstörténeti Társaság alapító tagja.
Bastian elfogadta a kulturális evolúció gondolatát, de hevesen ellenezte Darwin
elméletét, mondván, a fajok átalakulását eddig még senki nem figyelte meg.
[48] Jan van der Hoeven (1802–1868): holland
összehasonlító anatómus és antropológus. A Leideni Egyetem zoológia
professzora, a Holland Királyi Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a
Londoni Antropológiai Társaság tiszteletbeli tagja. Van der Hoeven – Cuvier
katasztrofizmusának híveként – elvetette az evolúció gondolatát.
[49] Jean-Baptiste
Armand Louis Léonce Élie de Beaumont (1798–1874): francia geológus. A
Francia Geológiai Társaság elnöke, a Conceil-Général des Mines alelnöke, az
École des Mines és a Collège de France geológia professzora, a Királyi Társaság,
a Francia Tudományos Akadémia és a Berlini Akadémia tagja. Beaumont a
katasztrofizmus híve volt.
[50] Marie-Jean-Pierre Flourens (1794–1867):
francia fiziológus. A Collège de France összehasonlító anatómia professzora, a
Francia Tudományos Akadémia titkára és a Királyi Társaság tagja. Flourens
ellenezte mind az ősnemzés, mind a fajok átalakulásának gondolatát.
[51] Jean
Louis Armand de Quatrefages de Bréau (1810–1892): francia zoológus és
antropológus. A Francia Tudományos Akadémia elnöke, a Lycée Napoléon természetrajz
professzora, a Királyi Társaság tagja. Charles
Darwin és francia előfutárai (1870) című művében Quatrefages szembeszállt a
természetes kiválasztás elméletével, mert úgy vélte, hogy Darwin figyelmen
kívül hagyta a faj és a fajon belüli változatok közötti lényegi különbségeket,
illetve a természetes szelekció stabilizáló hatását.
[52] Jean-Henri Fabre (1823–1915): francia
rovartudós. Számos tudományos ismeretterjesztő könyv szerzője. Fabre sohasem
fogadta el a természetes kiválasztás elméletét, ennek ellenére munkásságát
Darwin is elismerte.
[53]
Britannica Hungarica Világenciklopédia, 4. kötet, 696. o. (Charles Robert
Darwin)
[54] A Pallas Nagy Lexikona,
V. kötet, 54. o.
[55] Thomas Henry Huxley: On the Reception of the Origin
of Species (1887)
[56] Élet
és Tudomány: 2005/15 469. o.
[57] Charles Lyell
(1797–1875): skót geológus. A Londoni King's College geológia professzora, a
Geológiai Társaság és a Brit Szövetség elnöke, a Királyi Társaság és a Magyar
Tudományos Akadémia tagja (Copley-érem, Királyi Érem, Wollaston-érem). Lyell
szerint a múlt kulcsa a jelen, mert a földtörténeti múltban ugyanazok az erők
alakították a világot, mint ma. A múlt eseményeire a jelenben játszódó
folyamatokból következtethetünk, így szükségtelen természetfölötti hatásokat
feltételezni. Lyell igyekezett „megszabadítani a geológia tudományát Mózestől”,
a teremtés és az özönvíz bibliai elbeszélésének szó szerinti értelmezésétől.
„Mindig úgy éreztem, mintha a könyveim fele részben Lyell fejéből pattantak
volna ki…” – írta Darwin 1844-ben.
[58]
Charles Lyell: The Antiquity of Man (http://www.gutenberg.org/etext/6335)
[59] Darwin
Correspondence Project, 6684. levél (1869. március 27.)
[60]
Alfred Russel Wallace: Darwinism (http://www.gutenberg.org/etext/14558)
[61] Hugh Falconer (1808–1865): skót
botanikus, geológus és paleontológus. A Királyi Társaság alelnöke, a Kalkuttai
Királyi Botanikus Kert igazgatója, a Geológiai Társaság titkára (Wollaston-érem).
[62] William Benjamin Carpenter (1813–1885):
angol természettudós. A Királyi Intézet élettan professzora, a Brit Szövetség
elnöke, a Királyi Társaság tagja (Lyell-érem). Carpenter az élővilág
evolúcióját a Teremtő terve alapján, de másodlagos okok, természeti törvények
által megvalósuló folyamatnak gondolta, éppen ezért nem értett egyet az
evolúció gondolatát teológiai alapon támadókkal.
[63] Joseph Dalton
Hooker (1817–1911): angol botanikus. A Királyi Botanikus Kert (Kew Gardens)
igazgatója (1865–1885), a Királyi Társaság és a Brit Szövetség elnöke, a
Francia Tudományos Akadémia tagja, a Nature
tudományos hetilap és az X Klub egyik alapítója (Copley-érem, Darwin-érem, Királyi
Érem, Linné-érem, a Királyi Földrajzi Társaság Aranyérme).
[64]
Darwin Correspondence Project, 729. levél (1844. január 11.)
[65]
Joseph Dalton Hooker: Flora Tasmaniae, iv
[66] Asa Gray
(1810–1888): amerikai botanikus. A Harvard Egyetem természetrajz professzora
(1842–1873), az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémia és az Amerikai
Szövetség elnöke, az American Journal of
Science tudományos folyóirat szerkesztője, a Smithsonian Intézet
igazgatótanácsának tagja, valamint a Királyi Társaság, a Linné Társaság és
számos európai tudományos akadémia tagja.
[67] Asa
Gray: Darwiniana (http://www.gutenberg.org/etext/5273)
[68] Frederick Wollaston Hutton (1836–1905):
angol geológus és zoológus. A Királyi Társaság és a Geológiai Társaság tagja.
Hutton lehetségesnek tartotta a fajok átalakulását, amennyiben a módosulást a
Teremtő által megalkotott törvények irányítják, de semmi esetre sem a Darwin
által elgondolt irányítatlan és automatikus folyamatok. Ennek ellenére Darwin
elismerőleg szólt Huttonnak a The
Geologist című folyóiratban 1860-ban megjelent kritikájáról, mert Hutton
„azon kevesek egyike, akik megértették, hogy a fajok átalakulását nem lehet
közvetlenül bebizonyítani”.
[69]
Charles Darwin: A fajok eredete, 407. o.
[70]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 168. o.
[71]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 168. o.
[72]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 174. o.
[73] Prohászka
Ottokár: Isten és a világ, 175. o.
[74]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 176. o.
[75]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 177. o.
[76]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 180. o.
[77]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 181. o.
[78]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 166. o.
[79]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 167. o.
[80]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 167. o.
[81]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 128. o.
[82]
Prohászka Ottokár: Föld és ég, II. kötet, 52. o.
[83]
Prohászka Ottokár: Föld és ég, II. kötet, 38. o.
[84]
Prohászka Ottokár: Isten és a világ, 164. o
[85] „Az
élőlények rendszerezésének egyik alapvető egysége, amely közös
ismertetőjegyekkel rendelkező, szaporodási közösséget alkotni képes élőlények
csoportját jelöli. (…) Az egyazon fajhoz tartozó egyedek képesek egymással
párosodni és életképes utódokat létrehozni, más fajok egyedeivel azonban nem.”
(Britannica Hungarica Világenciklopédia, 6. kötet, 393. o.)
[86]
Charles Darwin: A fajok eredete, 52. o.
[87]
Charles Darwin: A fajok eredete, 52. o.
[88]
Charles Darwin: A fajok eredete, 51. o.
[89]
American Journal of Science and Arts 30, 14. o. (Idézi: Jáki Szaniszló: A
tudomány Megváltója, 150. o.)
[90]
Charles Darwin: Az ember származása, 236. o.
[91]
Charles Darwin: Az ember származása, 227. o.
[92] Bill Bryson: amerikai író. Számos
tiszteletbeli doktori cím birtokosa. A Majdnem
minden rövid története című tudományos ismeretterjesztő könyve elnyerte az
Európai Unió Descartes-díját és a Királyi Társaság Aventis-díját.
[93] Bill
Bryson: Majdnem minden rövid története, 351. o.
[94] Charles
Darwin: A fajok eredete, 141. o.
[95]
Charles Darwin: A fajok eredete, 117. o.
[96] Stephen Jay Gould: Az elméricskélt ember: 320. o.
[97] Kampis György: tudományfilozófus. Az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Tudománytörténeti és Tudományfilozófiai
tanszékének vezetője, a Magyar Biológiai Társaság és a Magyar Filozófiai
Társaság tagja (Bauer Ervin-díj).
[98] Charles Darwin: A fajok eredete (Kampis György:
Bevezető tanulmány, xv)
[99]
Charles Darwin: A fajok eredete (Kampis György: Bevezető tanulmány, xvi)
[100] Britannica
Hungarica Világenciklopédia, 4. kötet, 698. o. (darwinizmus)
[101]
Charles Darwin: A fajok eredete, 431. o.
[102]
Janet Browne: Charles Darwin, 99. o.
[103]
Charles Darwin: A fajok eredete, 14. o.
[104]
Charles Darwin: A fajok eredete, 430. o.
[105] Charles
Darwin: A fajok eredete, 107. o.
[106]
Charles Darwin: On the Origin of Species, 184. o.
[107]
Charles Darwin: Az ember származása, 109-110. o.
[108] William Charles Wells (1757–1817): skót
orvos, nyomdász. A Királyi Társaság és az Edinburgh-i Királyi Társaság tagja
(Rumford-érem).
[109] Charles
Darwin: A fajok eredete, 3. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése