Malthusianizmus
Közismert tény, hogy Darwin egyik
ihletője a klasszikus közgazdasági iskolához[1]
tartozó Thomas Malthus[2]
volt. Malthus 1798-ban névtelenül jelentette meg Tanulmány a népesedési elvről[3]
című művét, melyben sötét jövőképet festett. Malthus úgy vélte, hogy William
Godwin[4],
Condorcet márki[5] és
mindazok, akik az ember és a társadalom tökéletesítéséről álmodoznak, nem
veszik figyelembe ennek legfőbb akadályát, a népesség gyors növekedését.
Elmélete szerint a népesség, ha nincs gátolva, mértani haladvány szerint
növekszik (1, 2, 4, 8, 16, 32…) és huszonöt évenként megkétszereződik. Az
élelmiszer-ellátás viszont a legjobb esetben is csak számtani haladvány szerint
növelhető (1, 2, 3, 4, 5, 6…). A népességszaporulat és az élelmiszertermelés
egyensúlyát a nyomorúság (háborúk, járványok, éhínség) és a bűn (abortusz,
csecsemőgyilkosság, prostitúció) biztosítja. Malthus a túlnépesedés gátjait két
csoportba osztotta, az egyikbe a halálozási arányt növelő, a másikba a
születési számot csökkentő tényezőket sorolta. Malthus a Tanulmány későbbi, jelentősen átdolgozott kiadásaiból kihagyta a
természetteológiával foglalkozó fejezeteket, melyekben a népesedési elv mint
istenérv szerepelt, sőt, a nyomor és a bűn megelőzésére megoldást is javasolt:
kései házasságot és erkölcsi önmegtartóztatást, de természetesen csak a
szegények számára, hiszen Malthus az ő felelőtlenségüket tartotta minden bűn és
baj forrásának. A malthusianizmus hívei ellenezték a szegénytörvényeket és a
felebaráti szeretetből fakadó jótékonyságot, szerintük ugyanis ezek a nyomor
enyhítése helyett csak a nélkülözők számát növelik. Tiltakozásuk hatására a
brit parlament 1834-ben törvénymódosítást fogadott el, amellyel megszüntette a
szegényeknek nyújtott segélyeket.
Malthus népesedéselméletének
lényegét az emberiség egy másik „jóakarója”, Joseph Townsend[6]
már 1786-ban megfogalmazta. Értekezés a
szegénytörvényekről[7]
című művében Townsend arra figyelmeztetett, hogy az elesettek helyzetének
javítását célzó bármilyen intézkedés „szétrombolja az Isten és a természet
által a világban felállított rendszernek a harmóniáját és szépségét,
szimmetriáját és rendjét”. Townsend a szegénységet a gazdagság szükséges
feltételének tekintette, és úgy gondolta, hogy a teremtett világ isteni
rendjében a népesedési elv gondoskodik az alsóbb társadalmi osztályok nyomorban
tartásáról. Townsend, Malthus, sőt William Paley[8]
is az isteni gondviselés bizonyítékának tekintette a népesedési elvet, bár nem
világos, hogy anglikán pap létükre hogyan tudták összeegyeztetni a felebaráti
szeretet és irgalmasság krisztusi parancsát a létért folyó küzdelem malthusi parancsával.
A szabadversenyes kapitalizmus hívei lelkesen üdvözölték Malthus tanítását: Hulljon
a férgese! – gondolták. A kommunizmus hívei ugyanakkor határozottan ellenezték Malthus
elméletét. Engels szerint a malthusianizmus „minden idők legdurvább és legbarbárabb
elmélete”.
A huszadik század második felében több nemzetközi intézmény (ENSZ, Római Klub) közreműködésével újult erővel kezdtek terjedni a népességkorlátozás szükségességét hirdető tanok. A végítélet modern prófétái szerint Malthus „bebizonyította, hogy míg a népesség exponenciálisan növekszik, addig az élelmiszer-termelés lineárisan”[9]. Ha Thomas Malthus ma élne, döbbenten látná, hogy az őrá hivatkozók a túlnépesedés és a nyomor elkerülése érdekében nyíltan hirdetik az abortuszt, amit ő két évszázaddal ezelőtt még bűnnek nevezett. A Tanulmány megjelenése óta eltelt több mint kétszáz év tapasztalatai egyébként nem igazolták Malthus pesszimizmusát, a világ népessége ugyanis sohasem nőtt mértani haladvány szerint, az élelmiszer-ellátás pedig a számtani haladványnál nagyobb mértékben is növelhető. John Maynard Smith, Ronald Fisher[10] és a szkeptikus környezetvédő, Björn Lomborg[11] is bírálta Malthus elméletét, John Maddox[12], a Nature egykori szerkesztője pedig a „végítélet hamis prófétájának”[13] nevezte az angol közgazdászt.
Malthus népesedési elméletét Darwin is elfogadta, bár a
népességkorlátozás gondolatával nem értett egyet, mert a darwini természetes szelekció
optimális működését a jelentős szaporulat és a létért folyó küzdelem biztosítja.
Darwin úgy gondolta, hogy „szaporodásunk természetes menetét, noha sok
nyilvánvaló bajt idéz elő, nem szabad lelassítanunk. Szabad versenyt kell
biztosítani minden ember számára, és nem szabad, hogy törvények vagy szokások
megakadályozzák a legtehetségesebbeket az érvényesülésben és nagyobb számú utód
hátrahagyásában”[14], hiszen „a társadalom minden rétegében a valamivel
tehetségesebbek jobban érvényesülnek, mint a kevésbé tehetségesek,
következésképpen jobban is szaporodnak, hacsak ezt valami meg nem akadályozza”[15]. A
valóságban a tehetség és az utódok száma között nincs semmiféle összefüggés, ez
csupán Darwin képzeletének szüleménye.
Darwint 1831 és 1836 közötti
világkörüli hajóútja során tett megfigyelései győzték meg arról, hogy a fajok
nem változhatatlanok, de a „titkok titkának” kulcsát, a Malthus-féle létért
folyó küzdelmet, csak két évvel később, 1838-ban fedezte fel:
„A létért folyó küzdelem az élőlények nagy szaporodási
sebességének elkerülhetetlen következménye. Minden lény, amely egyedeinek
természetes élettartama során egynél több petét vagy magvat hoz létre, ezek
élete során valamikor, az egyik-másik életévük valamelyik évszakában komoly
pusztulásra kell számítson, mert különben a mértani növekedés szabályai szerint
hamarosan már olyan mérhetetlenül nagy számban létezne, hogy egyetlen vidék sem
tudná eltartani. Tehát, mivel több egyed jön létre, mint amennyi életben
maradhat, minden esetben létrejön a létért folyó küzdelem, akár egyazon faj egyedei,
akár különböző fajok egyedei között, akár pedig a fizikai életfeltételekkel
szemben. Nem más ez, mint amit Malthus tanít, csak éppen sokszoros erővel
alkalmazva az egész állati és növényi világra, merthogy ebben az esetben nem
lehet szó a táplálék mennyiségének mesterséges növeléséről, sem a házasságtól
való óvatos tartózkodásról. (…) Nincs kivétel tehát az alól a szabály alól,
hogy minden élőlény oly gyorsan szaporodik, hogy ha nem pusztulnának el,
egyetlen pár utódai is hamar beborítanák az egész Földet. Még az amúgy lassan
szaporodó ember létszáma is huszonöt év alatt megkétszereződik, és ebben a
tempóban kevesebb, mint ezer év alatt oda jutnánk, hogy szó szerint nem jutna
talpalatnyi föld sem az utódainknak.”[16]
A természetes kiválasztás elmélete valójában nem más, mint Thomas Malthus népesedéselméletének, Jeremy Bentham[17] utilitarizmusának és Thomas Hobbes[18] „mindenki háborúja mindenki ellen” elvének kiterjesztése az egész élővilágra. „A darwinizmus alapja – írja Hamvas Béla[19] –, mint ahogy azt Bertrand Russell megmagyarázta, egyszerű tévedés. Darwin a tizennyolcadik század angol közgazdaság-elmélet íróinak alapgondolatát vetítette a biológiai folyamatba, amely szerint a természet a legrövidebb úton és a legegyszerűbb eszközökkel a legnagyobb hasznot keresi. Tudjuk, hogy ez a felfogás, amely szerint a természet háztartása közgazdasági alapelveken nyugszik, téves. A természet logikája egyáltalában nem ökonomikus, ellenkezőleg, tékozló, s ezért nem a legnagyobb hasznot keresi, hanem szüntelen bőséget nyújt.”[20]
Darwin álláspontja szerint a
létért folyó küzdelem „egyazon faj egyedei és változatai között a legerősebb”[21]
és kivétel nélkül minden élőlényre, így az emberre is érvényes:
„A természetes kiválasztás a létért folyó harcból
következik, az utóbbi pedig a szaporodás gyorsaságából ered. Lehetetlen
mélységes sajnálat nélkül nézni – hogy ez bölcs-e, az más kérdés – azt az
arányt, amellyel az emberiség elszaporodni törekszik, mert ez vezet barbár
népeknél a csecsemők megöléséhez és más gonosz szokásokhoz, a civilizált
népeknél pedig nagy nyomorhoz, nőtlenséghez és a körültekintőbbek késői
házasságához.”[22]
Darwin a kiválasztás példájaként
Spárta kegyetlen törvényét említi, „mely szerint röviddel születése után minden
gyermeket meg kellett vizsgálni: az ép és életerős testalkatúakat meghagyták, a
többit pedig pusztulásra ítélték”[23].
Csakhogy Spárta esetében a kiválasztás célja nem a népesség korlátozása volt,
hanem az erős hadsereg biztosítása. Az embertelen körülmények között tengődő
ipari bérmunkások nyomora sem a népesség növekedésének következménye, mint
ahogy azt Malthus és Darwin állítja, hanem az egyenlőtlen elosztásé. A nőtlenséget,
Malthushoz hasonlóan Darwin is csak a szegényebb társadalmi osztályok tagjainak
javasolja, mondván, „mindenkinek
tartózkodnia kellene a házasságtól, aki nem tudja elkerülni, hogy gyermekei
nyomorban nevelkedjenek, mert a szegénység nemcsak önmagában nagy baj, de még
fokozódásra is törekszik, amennyiben meggondolatlansághoz vezet a házasság
kérdésében”[24].
A darwinizmus és a laissez-faire kapitalizmus
kapcsolatát Szerb Antal[25] így
jellemezte: „Mindenki ismeri a fajok keletkezésének tanát, a struggle for life (a létért való
küzdelem) és a survival of the fittest
(a legalkalmasabb egyed fennmaradása) elvét, és mindenki átláthatja, ez az
eszme mennyire függvénye a kapitalista termelési rendnek: Darwin és követői a
természetet is úgy fogják fel, mint egy szabadversenyre berendezett
társadalmat, ahol aki bírja, marja és aki nem bírja, elpusztul.”[26]
A viktoriánus kapitalizmus és a természetes kiválasztás elméletének
összefüggéseit vizsgálva Marx is megjegyezte, hogy „érdekes, ahogy Darwin a
vadállatok és a növények között a maga angol társadalmára ismer rá,
munkamegosztásával, konkurenciájával, új piacok feltárásával, »találmányaival«
és Malthus-féle »létezésért folyó küzdelmével« együtt”[27].
Az ember származása 1961-ben
megjelent magyar kiadásának végén található életrajz-lexikonban pedig ezt
olvashatjuk: „Sajnos, Malthus felfogását, melyre egyébként a tudomány és
gyakorlat egyaránt rácáfolt, Darwin a biológiába is átvitte, és ezzel – bár
fejlett kritikai érzéke volt – súlyos tévedést követett el”[28].
[1]
Közgazdasági irányzat, melynek kezdetét 1776-tól számítjuk, amikor Adam Smith
kiadta A nemzetek gazdagsága című
művét. A klasszikus iskola az állami beavatkozástól mentes szabad versenyt
(laissez-faire) hirdette. Képviselői: Adam Smith, David Ricardo, John Stuart
Mill, Jeremy Bentham, Thomas Malthus.
[2] Thomas Robert
Malthus (1766–1834): anglikán pap, közgazdász. Az East India College
történelem és politikai gazdaságtan professzora, a Királyi Társaság, a Királyi
Irodalmi Társaság, a Királyi Statisztikai Társaság és a Politikai Gazdaságtan
Klub tagja. Apja, Daniel Malthus (1730–1800), a skót empirikus filozófus, David
Hume (1711–1776) barátja és Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) csodálója volt.
Daniel Malthus, a felvilágosodás filozófusaihoz hasonlóan hitt az ember és a
társadalom tökéletesíthetőségében.
[3] An
Essay on the Principle of Population (1. kiadás):
http://www.econlib.org/library/Malthus/malPop.html
An Essay on the Principle of Population (6.
kiadás): http://www.econlib.org/library/Malthus/malPlong.html
[4] William Godwin (1756–1836): angol
deista filozófus, regényíró. Liberális anarchista nézeteit az 1793-ban
megjelent Politikai igazságosság című
művében fejtette ki, melyben elítélte az államot, az egyházat, sőt a házasságot
is mint „gyűlöletes monopóliumot”. Godwin tagadta az ember rosszra hajló
természetét, és úgy gondolta, hogy a tudás gyarapodása vezet a tökéletes
társadalomhoz.
[5] Condorcet márki (1743–1794): francia
filozófus. A Francia Tudományos Akadémia tagja. Edward O. Wilson amerikai
biológus szerint a „haladás prófétájának” halála jelentette a francia
felvilágosodás végét.
[6] Joseph Townsend (1739–1816): anglikán
pap, geológus. Az utilitarizmust és laissez-faire kapitalizmust hirdető Jeremy
Bentham barátja.
[7] A
Dissertation on the Poor Laws:
http://socserv2.socsci.mcmaster.ca/~econ/ugcm/3II3/townsend/poorlaw.html
[9] Worldwatch Institute: A
világ helyzete 1991, 17. o.
[10] Ronald Aylmer Fisher (1890–1962): angol
biológus, genetikus és statisztikus. A Galton Laboratórium (University College
London) eugenika professzora, a Királyi Társaság és az Eugenikai Társaság tagja
(Copley-érem). Richard Dawkins szerint Fisher volt „Darwin legkiválóbb utóda”.
[11] Björn Lomborg: dán politológus.
2002–2004 között a koppenhágai székhelyű Környezetkutató Intézet (Environmental
Assessment Institute) igazgatója.
[12]
John Maddox: brit vegyész, fizikus. A Nature
tudományos folyóirat szerkesztője 1966–73 és 1980–95 között.
[13] John
Maddox: The Doomsday Syndrome (1972)
[14] Charles Darwin: Az ember
származása, 679. o.
[15] Charles Darwin: Az ember
származása, 190. o.
[16] Charles
Darwin: A fajok eredete, 61-62. o.
[17] Jeremy Bentham (1748–1832): angol
közgazdász, filozófus. Bentham dolgozta ki elsőként az utilitarizmus elméletét,
melynek alapelvei a hasznosság és az önérdek. A laissez-faire kapitalizmus
híveként Bentham ellenezte az uzsora tilalmát, Az uzsora védelmében (1787) című műve hatására a brit parlament
1854-ben megszüntette az uzsoraszedés tilalmát.
[20]
Hamvas Béla: Elmélet és teória (Patmosz I. 76-77. o.)
[21] Charles Darwin: A fajok
eredete, 70.o.
[22] Charles Darwin: Az ember származása, 196. o.
[23] Charles Darwin: Az ember
származása, 77. o.
[24] Charles Darwin: Az ember
származása, 678. o.
[26]
Szerb Antal: A világirodalom története, 587. o.
[27]
Marx levele Engelsnek, 1862 (Marx és Engels válogatott művei, 3. kötet 720. o.)
[28]
Charles Darwin: Az ember származása, 699. o. (Dr. Benkő Gyula, Dr. Borsos
István: Életrajz-lexikon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése